Bloggstart










Jag har funderat lite på hur jag ska starta bloggen, men kom inte på något smart så jag startar bara rakt av.

I helgen var det påsk och jag fick finbesök av min lillasyster. Detta firades med bland annat kakbak :)
Det var ingen som fyllde år men jag använder gärna min fina loppisfyndade bricka så fort jag får chansen.

Eftersom att jag för ett tag sedan märkte att jag mår bäst utan socker och mjöl så blev det en kaka med ganska lite kolhydrater, men inte mindre god för det!

Om jag inte missminner mig så ska man göra så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smält 100 g smör (helst osaltat) på låg värme, bryt ca 90 gram  minst 70 %-ig choklad och rör ned det i smöret tills det löst sig. Rör ned 1 dl grädde och blanda om till en smet. Jag sötate lite med sötningsmedel, men det är ju så klart en smaksak. 

Vispa två ägg hårt i en bunke, tillsätt sedan chokladblandningen och vispa försiktigt tills smeten blir jämnt blandad.
Smöra en vacker form, och om du som jag tycker om kokos så rekommenderar jag att du ströar formen med det :)

Grädda i ugnen i ca 6 min. Efter att min kaka varit inne i ugnen i ca 3 minuter garnerade jag med lite hasselnötter och kokos. Hade jag lagt på det med en gång så hade det nog sjunkit ned i smeten...

Jag har provat med både vanlig choklad och mintchocklad och båda versionerna var supergoda.

Avsmakas med vispad grädde.


// Moa

Kommentarer
Postat av: Emma

Fin blogg :-)

2010-04-06 @ 22:16:59
URL: http://emmatokfrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0