Bamse + Migrationsverket



Häromdagen när jag satt på pendeln läste jag att Migrationsverket har gett ut en Bamsetidning tillsammans med Egmont Kärnan som ska förklara asylprocessen för asylsökande barn.

För det första tycker jag att det är tråkigt att Egmont Kärnan sellouts som låter Bamse kopplas ihop med Migrationsverket överhuvudtaget, men oavsett med vilka karaktärer de än gestaltat sin tidning hade det blivit fel.

Jag blev så nedslagen av att läsa om tidningen och dess budskap att jag började må fysiskt illa. Genom den här tidningen ska de asylsökande barnen få läsa om hur en grävlingfamilj som söker asyl utvisas. Bamse står med händerna i fickorna och hjälper inte till. Till slut tycker grävlingarna att det ska bli skönt att få träffa alla gamla vänner igen och de asylsökande barnen får se hur grävlingfamiljen tas emot och omfamnas av sina glada grävlingsläktingar i hemlandet. Nästan så att man inte kan förstå varför de flytt landet från första början.

Verkligheten är inte så enkel. 

Jag förstår att en tidning för barn inte kan vara alltför komplex men det känns som att Migrationsverket bagatelliserar asylsökandes problem. Jag tycker att det är fullständigt vidrigt.

/Moa















Kommentarer
Postat av: Dennis

Galet!!

2011-05-23 @ 15:30:29
Postat av: Katta

Ohhh kul!!!! Äre kul bodycomat?? kram

2011-05-24 @ 23:54:45
URL: http://kattasfett.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0