Hemmafruar vs Hemmamän






Vad säger det här dig?

Det säger mig att jag inte ska förlita mig blint på uppslagsverk i fortsättningen. De kan ha fel. Det här är väl fel? 

Det kanske är så att de män som är hemmamän är det tillfälligt i större utsträckning än kvinnorna som är hemmafruar. Kanske är det också vanligare att kvinnorna försörjs av sina makar. Gör det att beskrivningen ovan blir rätt?

Rent spontant tycker jag att det känns fel att bilden av hemmafruar är så otroligt strikt, utan alternativ och paranteser medans bilden av hemmamän är mer öppen. Vi behöver inte uppslagsverk som förstärker förlegade känsroller, det finns nog av det på andra ställen. Det läskiga är att uppslagsverk tas för att vara sanning. Svart på vitt. "Så här är det!".

/Moa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0